Galapagos: Het paradijs!!! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van tessa coort - WaarBenJij.nu Galapagos: Het paradijs!!! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van tessa coort - WaarBenJij.nu

Galapagos: Het paradijs!!!

Blijf op de hoogte en volg tessa

22 December 2014 | Ecuador, Quito

Tjaa hoe ga ik de afgelopen week verwoorden, niets zal voldoen aan de prachtige dingen die ik gezien heb!

Ik zal dan maar met het mindere gedeelte beginnen;zeeziekte. Ik was er al een beetje bang voor maar zoals nu had ik het niet verwacht. Vanaf dag 1 t/m dag 8 ben ik misselijk geweest. Elk moment dat ik vrij had viel ik in slaap van alle pillen die in mijn lijf zaten en tijdens het varen was er maar 1 optie, plat op bed. Tijdens het varen op de oceaan zat mijn deken pakken aan de andere kant van het bed er al niet in want bewegen was al teveel. Ik was een uniek geval want normaal moet het naar dag 2 langzaam weg gaan. Ik was zowiezo de 1e in de geschiedenis van deze cruise die zelfs last had van snorkelziekte want ook het snorkelen kon ik elke keer naar 15 minuten afblazen vanwege misselijkheid. Nu klinkt het als een verschrikkelijke week maar dat was het absoluut niet. Meteen is dat wel een bewijs hoe fantastisch de Galapagos zijn.

Ik had een 8daagse reis op de boot Guantanamera, de gids heette Johan en we waren in totaal met 16 passagiers. Een gezin uit nieuw-zeeland, een vrouw uit canada, een koppel uit taiwan, 1 jongen uit Brazilië, 1 meisje uit schotland, 1 koppel uit Canada, een koppel uit Engeland en ja hoor Nederland was weer vertegenwoordigd met 5 personen:)

Vast ritueel was het eten om 7.00-12.00-19.00 uur en het was elke keer weer heerlijk. Voor of na het eten was er altijd een briefing. Johan had dan op een white board geschreven wat het plan was voor de volgende dag met een heel tijdschema en vertelde er ook bij wat voor soort schoenen we elke keer aan moesten doen.

De route van de cruise wisselt elke week en wij hadden deze week het geluk dat dit de week was met de meeste variatie maar ook met de langste afstanden om de varen met als hoogtepunt een zeiltocht van 14uur op vrijdag.

Zondag:
Rond 9uur galapagostijd (het verschilt 1 uur met Ecuador) landde ik op Baltra Airport, een mega klein airport. Hier stond Johan al te wachten en vertelde mij dat ik nog een uurtje vrije tijd had oftewel neerploffen in de zon. Hierna met een bus naar de haven waar de boot al lag te wachten. Het was een kleine maar mooie boot en ik deelde mijn minikamertje met Georgina uit Canada. Het mooiste van de boot waren wel de ligstoelen voor op het dek waar ik ook veel gebruik van heb gemaakt.
Na de lunch was het tijd voor ons 1e uitstapje, Bachas Beach op Santa Cruz Island. Je weet niet wat je zag. Witte stranden, heldere blauwe zee en prachtig weertje. We zagen leguanen en flamingo´s. Hierna gingen we even snorkelen. Er was niet veel te zien maar dit was vooral om de snorkeluitrusting te testen.

Maandag: Genovesa Island; Darwin Bay & Prince Philips Steps
Meteen bij aankomst op het strand lagen de zeehonden al op ons te wachten, meteen dook iedereen erop met hun fotocamera. Het gekke op de Galapagos is dat de dieren totaal niet bang zijn. Je zou ze in principe allemaal aan kunnen raken maar er is een regel dat we er allemaal 2 meter vanaf moeten blijven. Genovesa Islans staat bekend om zijn vele verschillende vogels en die waren er dan ook genoeg.
´s Middags liepen we in een rotsachtig gebied. Als we geluk hadden konden we een uilsoort zien, nou geluk hadden we want we zagen er 3 haha.
Verder ook 2x gesnorkeld op maandag. Absurd er zwom gewoon een schildpad een paar centimeter onder mij. Ik was verbaasd hoe goed je kon zien tijdens het snorkelen.
´s avonds hadden we even voorstelavond met de crew en toen snel naar bed.

Dinsdag:
Vanmorgen na het beklimmen van een behoorlijke trap bovenop een berg gestaan met prachtig uitzicht. Ook tijd voor een groepsfoto met 600 camera´s. Ipv cheese riepen we allemaal boobies (een van de vogelsoorten hier). De andere groepen keken wel vreemd na 10x boobies gehoord te hebben.
´s middags op het lavaveld gelopen. Absurd hoeveel variatie er hier is. ook dit was weer prachtig.

Woensdag:
Vandaag de enige dag dat we in een dorp zitten. Van de 9 eilanden zijn er maar 4 bewoond en 1 ervan zat in onze route. Eerst stoppen bij een winkel want iedereen had zin in chocolade. Hierna een vulkaan beklommen. De toch was niet zwaar maar wel saai omdat je geen uitzicht had. Na 1 uur kwamen we boven en was het mistig. De gids kon ons beloven dat normaal gesproken het uitzicht prachtig is maar daar was nu niets van te merken. Een beetje een domper dus.
´s middags eerst een rondtocht in het schildpaddenrescuehouse gehad en erna vrije tijd en het belangrijkste wifi!! Na het thuisfront jaloers te hebben gemaakt met mijn foto´s weer terug naar de boot.

Donderdag:
Eerst een rit met de dinghy gemaakt om dieren te spotten. Het hoogtepunt waren wel de pinguins. Op de galapagos leven de 3e kleinste pinguins van de wereld. Super schattig!!
´s middags wandelen en snorkelen. Vooral het snorkelen was fantastisch want er zwommen overal pinguins.
´s avonds de 1e avond dat de boot op zijn plek bleef dus tijd voor een Guantanameraparty. Gratis alcohol!! Beetje jammer dat ik nog steeds aan mijn antibiotica zat. Na alle salsanummers gelukkig ook een paar europese nummers zelfs Stromae werd gedraaid. Ik genoot vooral van het kijken naar de rest tot irritatie van Johan want hij probeerde meerdere malen mij aan het dansen te krijgen. Het was een mooie avond!

Vrijdag:
Vandaag begonnen met een less talking more walking tocht. Tenminste dat was de bedoeling, helaas is johan niet zo´n less talkingtype dus het was veel zitten en luisteren. Maar de omgeving maakte alles weer goed. ´s middags gingen we naar een plek. Absurd! Overal waar je keek lagen leguanen,je moest echt uitkijken waar je liep want ze lagen op elke meter. Het waren er zeker honderd. Na 20 leguanenfoto´s vond ik het wel genoeg en besloot ik de zeehonden ook maar even vast te leggen.

Zaterdag:
Ik was er vandaag wel klaar mee. Langzaam wel behoefte aan slapen op het vaste land en even ruimte voor mijzelf. We begonnen de dag met beachtime! Lekker op de handdoek gelegen met mijn muziekje en gelukkig besloot de zon later mij te joinen. ´ s Middags nog even wandelen en snorkelen. Johan zei aan het begin van de week dat je op de laatste dagen vaker denkt oh alweer een zeehond, alweer een leguaan. En het klopte. Ik was er inmiddels al aan gewend en je merkte dat de fototoestellen de laatste dagen langer in de tassen bleven zitten. Verwend volk zijn we! ´s Avonds gelukkig geen zeiltocht meer dus eindelijk later naar bed dan 19.30.

Zondag:
Laatste dag 6.10u klaar staan voor een wandeltocht. Mijn lijf had de bootreis al afgesloten dus het was een pittig tochtje. Na het ontbijt tas pakken en naar het vliegtuig omdat de mensen voor de week erna alweer opgehaald moesten worden. Om 9.00u dus al op het vliegveld terwijl ik pas om 12.30 zou vliegen. Gelukkig kreeg ik bij het inchecken het aanbod mijn vlucht te wijzigen naar 10.00. Doen! Alleen moest ik toen mijn gastmoeder in het spaans uit gaan leggen dat de taxi eerder moest komen. Aangekomen in Quito bleek dit niet te zijn gelukt want ze had doce(12) verstaan ipv dos (2). Nu dus in het spaans aan de taxi chauffeur uitleggen dat ik op hem stond te wachten. gelukkig ging de beter en stond hij 40 minuten later klaar. Ik ging samen met Ailse van de bootreis want die had toevallig hetzelfde hostel geboekt. ´s avonds heerlijk sjiek uitgegeten.

Vanmorgen werd ik wakker met hetzelfde gevoel dat ik had voordat ik naar de Galapagos ging. Wat moet ik doen in deze laatste 2,5 week. Toen was het meer gebaseerd op heimwee maar nu meer op het nut er niet van in zien. Ik besloot alleen te gaan oriënteren naar eventuele vluchtwijziging. Dit bleek super makkelijk te gaan. Na wat nadenken en skypen en appen naar huis besloten de vlucht om te boeken. Ik heb geen heimwee en zal best 2,5 vol krijgen maar waarom zou ik het doen. Ik heb alle highlights voor mijzelf gehad en geen plekken meer die ik persé wil bezoeken. Het feit dat ik superveel opties heb voor de laatste dagen en op dit moment (16.30) nog steeds geen idee heb waar ik morgen heen wil zegt voor mij genoeg. Dit is de beste keuze en ik ken mijzelf als ik er klaar mee ben, ben ik er klaar mee. Gelukkig zijn ze thuis allemaal blij dat ik terugkom en ik kan zelf ook echt niet wachten. Zaterdag vertrek ik om 17.35 lokale tijd en land om 13.45 op zondag in Amsterdam. Ik kan nu zelfs rechtstreeks vliegen dus niets dan voordelen.

Wat ik morgen en de rest van de dagen ga doen zie ik wel. De grote stad, kleine uitstapjes, avontuur, strand?? Misschien ga ik wel naar het busstation en besluit ik daar waar ik heen ga. Jullie horen het en ik zie jullie snel weer in het koude Nederland brrrrr

  • 22 December 2014 - 22:22

    Jeanne Coort:

    Ha Tessa dit alles wat je gezien en meegemaakt hebt is echt een onvergetelijke ervaring. Geweldig. Wij zullen je verslagen missen we keken er elke keer naar uit.

  • 22 December 2014 - 22:42

    Marly:

    Ha Tessa.

    na 2 1/2 maand weer naar huis. ik verheug me om jou weer even te knuffelen ha ha
    Na zoveel leuke verslagen ben ik toch heel benieuwd naar de mooie foto.s en films.....Gelukkig heb ik vakantie dus tijd genoeg om alles te bekijken.

    groetjes tot gauw. Mam en .....pap zonder fb.

  • 23 December 2014 - 09:55

    Ans:

    Heej die Tessa
    Wat weer een ervaringen allemaal. Jammer van de zeeziekte en misselijkheid met snorkelen maar je hebt weer fatastische dingen gezien waar wij alleen maar van kunnen dromen!
    Je hebt groot gelijk dat je weer lekker naar huis komt als het geen meerwaarde meer heeft om daar te blijven!! Oost west, thuis best!! Thuisfront zal dit idd echt niet erg vinden!! Lekker weer genieten van elkaar!
    Een hele fijne en voorspoedige terugreis en tot.....! :)
    gr Ans

  • 23 December 2014 - 09:55

    Ans:

    Heej die Tessa
    Wat weer een ervaringen allemaal. Jammer van de zeeziekte en misselijkheid met snorkelen maar je hebt weer fatastische dingen gezien waar wij alleen maar van kunnen dromen!
    Je hebt groot gelijk dat je weer lekker naar huis komt als het geen meerwaarde meer heeft om daar te blijven!! Oost west, thuis best!! Thuisfront zal dit idd echt niet erg vinden!! Lekker weer genieten van elkaar!
    Een hele fijne en voorspoedige terugreis en tot.....! :)
    gr Ans

  • 27 December 2014 - 12:50

    Carlijn:

    Geweldige laatste tocht gemaakt en nu lekker naar huis. Al je verhalen horen we live nog het liefst!
    X en tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

tessa

Actief sinds 03 Sept. 2014
Verslag gelezen: 634
Totaal aantal bezoekers 16737

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2014 - 30 December 2014

Ecuador!

Landen bezocht: