Quito: Projecten en Baños - Reisverslag uit Quito, Ecuador van tessa coort - WaarBenJij.nu Quito: Projecten en Baños - Reisverslag uit Quito, Ecuador van tessa coort - WaarBenJij.nu

Quito: Projecten en Baños

Blijf op de hoogte en volg tessa

04 December 2014 | Ecuador, Quito

Woow wat vliegt de tijd. Morgen alweer 7 weken in Ecuador nog maar 4,5 week te gaan! Buiten mijn familie, vrienden en werk begin ik nu Nederland ook wel te missen hoor. Lekkere stamppot, soep of gewoon op de fiets stappen en boodschappen doen in een Nederlandse supermarkt. Ik heb zelfs deze week 2x gedroomd dat ik boodschappen deed in de Albert Heijn, dan moet ik het wel echt missen. Maar geen paniek van heimwee absoluut geen sprake!!

Alweer 2,5 week op het project en er is weer genoeg te vertellen.

Engelse les:
Elke maandag en woensdag geef ik 1,5u engelse les aan kinderen tussen de 10-15 jaar. Ik heb deze groep alleen omdat hij klein is en de kinderen ook gemotiveerd zijn. Op papier heb ik 8 studenten maar het is altijd een verassing wie er wel en niet komt, het groepje is zelden compleet.
We werken met een studentenboek en een werkboek waar de studenten in kunnen werken, ik heb zelf nog een lerarenboek waar in staat wat er behandeld moet worden en wat de leerdoelen per les zijn. Je hebt zelf de vrijheid wat je elke les gaat doen. Gisteren heb ik bijvoorbeeld alleen maar met werkbladen gewerkt en niet uit het boek. Op maandag wordt de groep het laatste uur gesplitst. Een helft gaat aan de computer werken met een programma wat een soort facebook is maar dan met een leerdeel erin, de andere helft blijft bij mij in de les. Persoonlijk vind ik dit het fijnst omdat je dan met een klein groepje werkt en de verlegen kinderen iets meer durven te praten.

Voetbalschool:
inmiddels ook al 6 voetballessen gegeven. Besloten is dat ik samen met Tiemen de kleine kinderen les ga geven. Deze kinderen zijn tussen de 5-8 jaar en de nadruk ligt vooral op spelenderwijs voetballen. Ook hier is het steeds een verassing hoeveel je er hebt. Soms 2, soms 6, soms 4. Ook is het spannend hoeveel er gemotiveerd zijn want het is niet vreemd als er kinderen tijdens de les met speelgoed gaan spelen of gewoon even 5 minuten weg gaan. Dit was niet helemaal het beeld wat ik had van de voetbalschool maar het is wel super leuk. De laatste trainingen proberen we ze ook meer te laten voetballen en dinsdag hebben we zelfs wat techniek geleerd. Verder is het vooral partijtje, tikkertje, lummelen en veel kinderen op je nek nemen. Kortom ik vermaak mij wel.

Zwemschool:
In de 1e week dat ik bij het project was begonnen ze met de zwemschool. Inmiddels hebben we morgen les 3 en was de opkomst vorige week al groter dan de week ervoor. Aangezien ik te klein ben om in het grote bad te staan heb ik de enorm zware taak om de kinderen die wachten in het lekkere warme bad op te vangen. Een taak waar ik natuurlijk geen problemen mee heb en gewapend met mijn prachtige charmante badmuts is het dus 1,5 uur chillen. De andere vrijwilligers proberen de kids in de tussentijd wel echt zwemmen aan te leren en aan die heerlijke vrolijke koppies te zien vinden ze het ook erg leuk.

Gastgezin:
Nog altijd verblijf ik bij het gezin Robalino. Ik ben al helemaal gewend aan het heerlijke eten dus het wordt nog afkicken na volgende week als ik weer zelf eten moet gaan regelen. Het is ook een wonder dat ik nog altijd de rijst niet moe ben want hier in Ecuador is het gewoonlijk om overal rijst bij te eten. Aardappelen met rijst, friet met rijst, pasta met rijst, alleen rijst. Als er maar rijst is zijn de Ecuadorianen tevreden.

Hier op het project is het gebruikelijk dat elke woensdag 2 mensen koken voor de rest. Degene die de week ervoor gekookt hebben mogen bepalen wie dat zijn. Vorige week woensdag was ik de gelukkige en mocht ik samen met Jesse (1 van de oprichters) koken voor 10 personen. We kwamen op het geweldige idee om pannekoeken te bakken. We hadden alleen geen rekening gehouden met het onwijs trage kookstel. Je kunt hier water opzetten, boodschappen doen en als je terug komt kookt het water nog niet. De pannekoeken zagen er heerlijk uit maar het ging erg traag. Het plan was om 40 pannekoeken te maken, na 2 uur koken had iedereen er 2 gehad en waren wij er wel klaar mee. Ze waren overigens wel heerlijk al zeg ik het zelf.

Baños:
Ook afgelopen weekend gingen we er weer tussenuit. Deze week stond Baños op het programma. Baños staat ook wel bekend als de betere versie van Mindo (waar we vorige week waren) dit samen met de verhalen van de andere en de grootse plannen die we hadden (raften, ziplinen) hadden we er dus allemaal flink zin in.
Vrijdagavond vertrok ik met Jochem, Elise, Guus en Tiemen met de bus naar Baños. Na een rit van 3 uur kwamen we aan in het regenachtige Baños. We hadden al een hostel op het oog dus hier gingen we meteen naar op zoek. Helaas hadden die geen plek voor ons. Al snel vonden we een ander prima hostel waar we meteen een 5 persoonskamer boekten. Snel sprinten want ik wou natuurlijk wel het beste bed, laat die mannen maar in het stapelbed. Na een potje toepen lekker slapen.
De volgende ochtend gingen we naar Casa del Arbol. Een schommel boven op een berg waarbij je over heel de stad kunt kijken. We hadden echt de meest toffe taxichauffeur die ons voor 20 dollar meenam naar 2 uitkijkplekken en bovenop de berg een half uur op ons wachtte om ons vervolgens weer mee naar beneden te nemen. Helaas was het erg mistig en was er dus weinig uitzicht maar dit had ook wel iets voor op de foto. Ik als grote held vond het natuurlijk allemaal weer eng op die schommel en zat als een soort gespannen haas leuk te lachen voor de foto maar stiekem vond ik de constructie helemaal niets. Maja alles voor de foto!
Na een heerlijke lunch bij een lokaal restaurant besloten we om mountainbikes te huren en een avontuurlijke fietstocht te gaan houden. Blijkbaar kunnen ze in het noorden van Nederland harder fietsen want ik fietste elke keer maar als een eenzame eend achteraan maar dat mag de pret niet drukken. Helaas was de fietstocht alles behalve avontuurlijk en fietsten we alleen maar over asfalt en passeerde we af en toe een waterval want na de watervallen van Mindo allemaal wel tegenviel. Na een tijdje fietsen waren we een paar km van Baños af en bedachten we ons dat we dus ook het hele stuk terug moesten en dan ook nog veel berg op. Mooi niet! Gelukkig hadden we in Jochem en Guus mooie onderhandelaars die ervoor zorgde dat een aardige gast ons en onze fietsen meenam in zijn wagen en ons gratis naar de stad bracht. Dit was nog avontuurlijker dan die hele fietstocht. ´s Avonds weer op stap en natuurlijk veel te laat in bed.

Aangezien we zondag uitslapen belangrijker vonden dan de activiteiten waren we te laat om nog een spannende activiteit te gaan doen. Daarom met de boys naar een Hot Spring gegaan om daar als enige toeristen in warm (niet al te schoon volgens mij) water te chillen. Erg lekker maar na een tijdje wel saai. Dus weer terug naar het hostel om te chillen en te wachten op de bus.

Het was weer een geslaagd weekend. Deze week zijn er grote feesten in Quito dus waarschijnlijk wordt het geen weekend weg en volgende week eindelijk naar de Galapagos Eilanden wat wel een van de hoogtepunten moet worden.

Voor degene die het interessant vind, dit is het project waar ik vrijwilligerswerk doe:

http://localdreamers.nl

https://www.facebook.com/localdreamers?ref=ts&fref=ts


  • 05 December 2014 - 14:05

    Ans:

    Hoi Tessa
    Zo te zien en te lezen heb je nu ook weer ontzettend genoten. Ga zo door zou ik zeggen ;)
    Heel veel plezier verder en op naar de Galapagos eilanden en het volgende avontuur!!!
    gr Ans

  • 05 December 2014 - 16:20

    Jeanne Coory:

    Ha Tessa zo te zien heb je weer genoten. Ook wij genieten elke keer van je verslagen.
    Heel veel plezier.

  • 05 December 2014 - 21:56

    Carlijn:

    Na deze verhalen 'op naar een van de hoogtepunten'...! De lat ligt hoog, want het klinkt tot nu toe echt te gek..! Geniet ervan!
    X ook van Ruben!

  • 10 December 2014 - 22:44

    Tiemen:

    wauw wat een toffe fotos en een prachtig verslag! Misschien is een baantje bij de volkskrant iets voor jou?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

tessa

Actief sinds 03 Sept. 2014
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 16738

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2014 - 30 December 2014

Ecuador!

Landen bezocht: