montanita - Reisverslag uit Quito, Ecuador van tessa coort - WaarBenJij.nu montanita - Reisverslag uit Quito, Ecuador van tessa coort - WaarBenJij.nu

montanita

Blijf op de hoogte en volg tessa

16 November 2014 | Ecuador, Quito

Zondag vertrok ik al om 6.00 met de taxi richting het vliegveld. Ik deelde de taxi met 2 mense uit het huis dus het scheelde wel veel met kosten.
om 9.25 was mijn vlucht. Het was een heel klein vliegtuig en hij maakte erg veel lawaai. Het is maar 50 minuten van quito naar guayaquil dus je stijgt heel snel en als je boven bent begin je al met de landing. Oftewel relax was anders. In guayaquil de taxi gepakt naar het busstation. Dit was echt enorm, 2 verdiepingen en super veel winkels dus kon mij wel vermaken tijdens het wachten. Het is alleen een beetje zwaar wandelen met die tas, ik had al veel spullen in quito gelaten maar het waren toch 12 kilo.
om 13.00 de bus richting Montanita gepakt dit is ongeveer 3 uurtjes rijden.

Aangekomen in montanita was het zoeken naar de cabanas gelukkig stond het allemaal goed aangegeven.
het was een hele verassing toen ik aankwam want ik dacht dat ik in een hout houten hutje aan het strand kwam maar dit was totaal niet. De cabanas lagen een stukje van het strand af maar het waren allemaal kleine cabanas met in het midden een zwembad en een zitruimte met keuken en tv met dvdspeler. De 1e indruk was dus goed. Vervolgens kennis gemaakt met iedereen. Het is altijd een beetje lastig omdat iedereen bezig is met zijn eigen ding maar ik raakte als snel aan de praat met 2 die ook allebei pas die ochtend gearriveerd waren.

Maandag moest ik mij om 7.30 op school melden voor een test om te kijken welk level je hebt. Mijn probleem bij het spaans is dat ik de grammatica goed snap maar mijn woordenschat is erg beperkt, de test ging dus moeizaam.
uiteindelijk werd ik in niveau a1 ingedeeld. Tijdens de les werd al snel duidelijk dat dit niet het juiste niveau was want ik had dit allang gehad. Na de les dus meteen mij in laten delen in niveau a2.
na de lunchpauze was het tijd voor mijn 1e surfles. We waren met 6 personen en kregen allemaal een mooi surfshirt, ik koos natuurlijk voor oranje ( toch beetje trotse Nederlander uithangen). We reden met de auto naar een plaatsje verderop waar het beter was voor beginners.
na de warming up en wat oefenen op het strand was het tijd om het water in te gaan. Ik was wel een beetje zenuwachtig wat ik moest verwachten. We gingen surfen in de wittegolven oftewel de golf als hij al gebroken is. Je moest op de plank gaan liggen en vlak voor de golf kwam beginnen met paddelen, daarna voel je de golf tegen je bord duwen en is het tijd om te gaan staan. Borst omhoog, rechterbeen op, linkerbeen op, gewicht op voorste voet en blijen staan. Klinkt simpel toch? Nou ik kan jullie zeggen dat ik behoorlijk wat water gehapt heb. Het was echt super zwaar want je krijgt constant de golven over je heen omdat je precies in het breekpunt staat. Toch kreeg ik het voor elkaar om 4x te gaan staan en de laatste zelf helemaal tot het einde, echt supervet gevoel. Helaas was er een beetje een zwart randje omdat 1 van de meisjes gebeten was door een vis en naar het ziekenhuis moest, we werden wel gerustgesteld dat dit pas de 2e x in 3 jaar tijd was.
na de surfles nog lekker gechillt en met 1 van de jongens die ik ontmoet had door het kleine montanita gelopen.
'S avonds gingen we uiteten met de spaanse school, we waren met ongeveer 20 personen. Hele avond gekletst met 2 amerikanen, super gek hoe verschillend hun leven is. Hierna nog wat cocktails gedronken. Je hebt een straatje met een stuk of 10 cocktailkraampjes dus alcohol genoeg.

Dinsdag kreeg ik mijn schema voor de rest van de week. Ik had elke dag spaans van 8.00-10.00, surfen van 10.00-12.00 en weer spaanse les van 13.00-15.00. Mijn nieuwe groep voor de spaanse les bestond uit een meisje uit duitsland en een jongen uit Zwitserland. Leuk om na 2 weken priveles een keer in een groep te zitten. Het waren behoorlijke pittige lessen met heel veel grammatica maar ook veel spaans spreken dus heb weer veel geleerd deze week.
de surfles was erg teleurstellend omdat weer iemand gebeten was en naar het ziekenhuis moest dus niemand durfde meer het water in te gaan.
'S avonds met andy, fredrik en mckenna gaan uiteten bij super klein restaurant maar het was heerlijk. Op de terugweg kwamen we een groep jongens uit duitsland en Oostenrijk tegen waar we later mee het nachtleven zijn gaan verkennen. En ook in montanita weten ze wat feesten is.

Woensdag kregen we het advies om zoveel mogelijk te paddelen ivm de bijtincidenten. Voordat we het water in gingen vertelde de leraar netjes wat we moesten doen als een golf al gebroken was (borst omhoog duwen) en als de golf nog heel is (plat op bord) hij vergat alleen te zeggen wat we moesten doen als hij precies bij ons brak. Ik was dus aan het paddelen en zag een redelijke hoge golf recht op mij afkomen die precies op mijn hoogte ging breken. Lichte paniek dus en een gevalletje volledig kopje onder, lucht happen en surfbord op je hoofd. Hierna was ik er dus wel klaar mee en ben ik lekker op het strand gaan zitten. 'S middags na de spaanse les met fredrik gaan zwemmen. Het was niet echt zwemweer maja zit toch aan het strand. In de late namiddag was er een volleybaltoernooi georganiseerd door de school. Super gezellig.
'S avonds weer gaan uiteten met mckenna en de heren, het kon wel vakantie zijn. We gingen naar een Peruaans restaurant. Je kreeg pompoemsoep, rijst, kip,groente en verse jus voor $3,50 (€2,79). echt bizar en het smaakte ook nog echt goed. Hierna met z'n allen ingedromkem ingedronken bij de cabana, rum is hier echt het drankje in ecuador. En daarna samen naar de cocktailstraat het de kroeg in. Je kunt je voorstellen hoe iedereen erbij zat de volgende dag tijdens de spaanse les.

Donderdag waren we maar met 2 tijdens surfles de rest was ziek, geblesseerd of bang. De golven waren niet zo hoog dus ideaal om te oefenen. Het lukte vandaag weer om te staan en zelfs om te draaien zodat je een soort maan maakt en niet recht op het strand af gaat.
Vandaag eindelijk kennis gemaakt met het fruitstraatje. Dit is een straatje waar allemaal fruitkraampjes staan en ze ter plekke de meest heerlijke fruitsalades, omelets, milshakes, tosti en jus maken. Ik had een groente omelet met brood voor maar $3,- (2,40) en echt onwijs lekker. S middags dus terug gegaan om ook de fruitsalade te proeven.
'S avonds had ik afgesproken met fredrik om een film te kijken om te bewijzen dat ik kan huilen tijdens zielige films. We kozen voor the revolutionary road. Angelo, jana, henry en andy keken ook mee. Helaas waren we bijna allemaal al in slaap gevallen voor het zielige einde was.

Vrijdag was het eindelijk super weer. Vol zon, ontzettend warm en helder blauwe lucht. De surflessen dus gecombineerd met zitten op het strand en in het uurtje lunchpauze even snel bakken op het strand. Aan het einde van de middag weer terug naar het strand om de zonsondergang te zien.
'S avonds was er een bbq voor iedereen. Tussendoor werden er spellen gedaan waar ik vooral naar heb gekeken. Toen was het tijd voor mijn laatste avondje uit in montanita. Weer met de hele groep gegaan inclusief de leraren van school. Super avond gehad. Rond 3u met nando en fredrik gaan eten, helaas was fredrik zo stom om een van de vele straathonden te gaan voeren en toen het niet snel genoeg ging werd hij in zijn vinger gebeten.
In nederland zeiden ze als je gebeten wordt zo snel mogelijk naar het ziekenhuis. Dus meteen naar de cabana gegaan en daar in mijn beste spaams uitgelegd wat er gebeurd was. De man riep meteen een taxi en daar gingen we midden in de nacht. Het ziekenhuis was heel apart, de bewaker lag te slapen op de behandelbank dus we hebben hem even gewekt zodat hij iemand kon roepen. Ze spraken geen woord engels en fredrik is net begonnen dus kan nog geen spaans spreken. Ik was dus de tolk en probeerde al hun vragen te beantwoorden of te vertalen naar het Engels. Een hele klus maar wel een goede oefening. Uiteindelijk bleek het mee te vallen en kan hij volgende week de injectie halen.

Het was zaterdag dus een hele vroege naar 3u slapen. Gelukkig waren en wel mensen opgestaan op haije te zeggen. Het was echt niet leuk om afscheid te nemen. Heb met een paar mensen echt een goede band opgebouwd in zo'n korte tijd en had hier helemaal het gevoel dat ik mijzelf kon zijn. Dit was echt de allerleukste week tot nu toe maar ook degene die het snelst voorbij ging.

Om 10.00 met bus terug naar guayaquil. Na lang wachten op het busstation dacht ik nog even te gaan pinnen. Nou tot 2x toe ging de automaat kapot na 10 min wachten. Na een half uur had ik eindelijk geld maar moest ik haasten om op tijd op het vliegveld te zijn.
nou de taxichauffeur had het denk ik door want hij ging toch met een vaart door die straten, doodeng!
aangekomen op het vliegveld zagen ze mijn naam niet op de lijst staan. Ik had toevallig die morgen ingecheckt en een printscreen gemaakt dus ik kom bewijzen dat ik toch echt mee moet. Na 10min was het gelukkig geregeld.
Omdat de vorige vlucht niet ontspannen ging nu een pilletje genomen om rustig te worden. Ik denk alleen dat ik hem te laat genomen had waardoor ik nog aan het stressen was tijdens de vlucht en aangekomen in het huis amper kon praten van vermoeidheid.

Daar kwam nog bij dat ik om 23.00u gewekt werd hoeveel mensen er op mijn kamer slapen. Er was een nieuw meisje en aangezien hier geen systeem is moeten ze elke keer als iemand nieuw arriveert alle kamers langs waar nog plek is. Zelfs op de kamer waar al 2 maanden dezelfde zitten wordt het nog elke keer gevraagd. Ik heb dus ool geweigerd toen ze een matras in onze kamer erbij wilde leggen, dat past echt niet. Na een half uur was het eindelijk opgelost en kon ik lichtelijk geïrriteerd gaan slapen.

Vandaag dus echt hele dag niks uitgevoerd en alleen maar gehangen.

Het eerste deel van mijn reis zit er al op. Ik ziet hier alweer 4 weken de tijd vliegt echt. Morgenvroeg wordt ik naar het vrijwilligersproject gebracht. Organiseren is hier erg lastig dus ik hoop dat het project beter is omdat het door nederlanders gerund wordt. Na het project komt mijn gastgezin mij halen.
het gezin bestaan uit moeder, 1 zoon van 28 en een dochter van 15. De andere zoon woont uit huis en het gezin past vaak op op zijn dochten van ee paar maanden. Ik vind het allemaal heel spannend, iets nieuws en veel spaam spreken maar ook hier maken we een leuke tijd van. Op naar de volgende 4 weken.

  • 16 November 2014 - 22:06

    Mam:

    Ha Tessa.
    Het verslag wordt steeds langer hi hi.
    Leuk om te lezen en te horen dat je zo geniet van alles.
    Nu genieten bij je vrijwilligers werk. ook dit gaat je zeker lukken.
    liefs Mam

  • 16 November 2014 - 22:06

    Mam:

    Ha Tessa.
    Het verslag wordt steeds langer hi hi.
    Leuk om te lezen en te horen dat je zo geniet van alles.
    Nu genieten bij je vrijwilligers werk. ook dit gaat je zeker lukken.
    liefs Mam

  • 17 November 2014 - 08:38

    Carlijn En Ruben:

    Klinkt als een geweldige week! We genieten van je verhalen!
    Xxx

  • 17 November 2014 - 09:16

    Ans:

    Wat weer een avonturen. Knap hoe je alles doet en regelt, petje af.
    Ben benieuwd hoe het volgende week weer zal zijn verlopen.
    Toi toi toi en héél véél plezier!! :)

  • 17 November 2014 - 10:50

    Marjolein :

    Hoi Tessa,

    Ik heb weer genoten van je verhalen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

tessa

Actief sinds 03 Sept. 2014
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 16712

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2014 - 30 December 2014

Ecuador!

Landen bezocht: